ی جستجو نمود .ریسک تجاری ،برخاسته از بنگاه هایی است که در معرض شوک های تولیدی قرار دارند.این ریسک باعث دلسردی سرمایه گذاران میشود که علاقه مند به سرمایه گذاری در بنگاه های تولیدی هستند اما عمدتااز ریسک و پذیرش خطراضافی گریزانند ریسک نقدینگی نیز خطر انحلال یا ورشکستگی23 مالکان بنگاه ها به دلیل عدم دسترسی آنهابه وجوه موردنیاز است ،بازارهای سهام ازتوانایی پوشش هردو ریسک فوق برخوردار هستند.این بازارها تعداد زیادی از بنگاه هارافرا روی سرمایه گذاران قرار می دهد،وبه این وسیله ریسک رامتنوع می کند.
قطعا در بین گسترش روشهای تحلیل که بتوان با به کارگیری انها روند حرکت اینده قیمتها را پیش بینی کرد ،میتواند گامی مثبت در جهت عملی تر کردن نحوه تصمیم گیری برای انجام معاملات باشد.
پایان نامه حاضر با هدف افزایش سطح علمی بازار واگاهی سهامداران دراستفاده ازروش های تکنیکال به مقایسه دو شاخص پرکاربرد تحلیل تکنیکال در بین سرمایه گذاران(شاخص میانگین همگرا واگرا( سه گانه) وشاخص قدرت نسبی می پردازد، تا از این طریق به سرمایه گذار در شناسایی شاخص که بازده بهتری دارد کمک کند.

7-1 حدود مطالعاتی
1-7-1قلمرومکانی تحقیق :
قلمرومکانی تحقیق بورس اوراق بهادار تهران می باشد. وشرکتهای گروه فلزات اساسی که در سال 1380دربورس حضورداشته اند.وطی سال 1380سهامشان مورد معامله قرار گرفته باشد.

7-5-2انواع نوسان نما62:شاخصی است که حول یک خط یا میان سطوح معینی نوسان می کند.اغلب سطوح اشباع خرید وفروش را نشان می دهند.نوسان نما به دو دسته تقسیم می شوند .
8-5-2نوسان نمای مرکزی :که بیشتر برای تحلیل جهت تغییرات قیمت مناسب هستند ،این نوسان نما بالا وپایین یک خط یا نقطه نوسان می کند.وبرای شناسایی قدرت یا ضعف حرکت به کار می روند.
9-5-2نوسان نمای نواری :دراین نوسان نما دو خط به عنوان مناطق مرزی سقف وکف قیمت (سطوح اشباح خرید واشباح فروش)شناسایی می شود وبیشتر برای قدرت وضعف حرکت به کار می رود .
10-5-2شاخص پیشرو63:این شاخص ها برای هدایت حرکت طراحی شده انداین شاخص ها زودتر از قیمت حرکت می کنند وسیگنال خرید صادر می کنند.
11-5-2شاخص پیرو64:این شاخص ها بعد از این که قیمت حرکت صعودی یا نزولی خود راآغاز کرد حرکت می کنند. وازحرکات قیمت پیروی می کنند. سیگنال این شاخص ها بیشتر به عنوان تایید حرکت استفاده می شود . استفاده کنندگان از این گونه شاخص ها باید توجه کنند که این گونه شاخص ها در بازار روند دار بهتر عمل می کنند.
12-5-2نوار بولینگر65:
این روش به بررسی شدت تغییرات قیمتها می پردازد .از این روش میتوان برای سرمایه گذاری در هر بازاری استفاده کرد در نوارهای بولینگر ،فاصله دو نوار حاشیه متناسب با انحراف استاندارد تغییرات میانگین متحرک انتخاب میگردد.درنوارهای بولینگر مانند بسیاری از روشهای تکنیکال دیگر باید با روش ازمون وخطا دوره مناسب وبهترین مقدار انحراف استاندارد را انتخاب نمود.نوارهای بولینگر را جز نوسان نماهای نواری طبقه بندی می کنند.
13-5-2مومنتوم66:سرعت تغییرات قیمت را اندازه گیری میکند وجز شاخص های پیشروطبقه بندی میکنند.یعنی حرکت شاخص نسبت به حرکت قیمت مقدم است.این شاخص پتانسیل موجود برای تغییر روند رامشخص می کند.

14-5-2اسیلاتور67:بیشتر برای نشان دادن یک تصویر واضح از رفتار بازار استفاده می شود از ویژگیهای آن می توان به استفاده در سه حالت رشد ،نزول ویا زمانی که نوسانات کمی وجود دارد وقیمت ها تقریبا ثابت هستند،اشاره کرد.
15-5-2میانگین متحرک68 :یکی از مزایای استفاده از میانگینها از بین بردن نوسانات جزیی روند قیمت سهام می باشد .و تصویر واضح از روند حرکت قیمت سهام وبازاررا نشان می دهد.میانگین رابه سه روش تهیه می کنند .که عبارتند از:
الف )میانگین متحرک ساده69 :
این میانگین براساس میانگین ساده حسابی تهیه می شود.ومیتوان برای بازه های زمانی کوتاه مدت وبلند مدت از ان استفاده کرد.یکی ازاشکالات میانگین متحرک ساده این است که بین قیمت گذشته دور ونزدیک تفاوتی قایل نمی شود.
ب)میانگین متحرک وزنی 70:
دراین میانگین براساس دور ونزدیک بودن زمان داده ها برای انها وزن خاصی در نظر گرفته می شود . قیمت ها در وزن ان ضرب وحاصضرب انها با هم جمع شده بر مجموع ضرایب وزنی تقسیم می کنیم.
ج)میانگین متحرک نمایی71 :
میانگین متحرک نمایی به قیمت های اخیر وزن بیشتری وبه قیمتهای گذشته وزن کمتری میدهد .برخلاف میانگین وزنی قیمت گذشته دور کنار گذاشته نمی شود .برای محاسبه میانگین متحرک نمایی میانگین ساده را به دست اورده از قیمت بسته شدن سهام در روز اخر کم میکنیم در ضریب هموار سازی (عدد 2را بربازه زمانی مورد بررسی تقسیم کردوعددبدست امده ضریب هموار سازی است )ضرب کرده وبا میانگین ساده دوره زمانی مورد بررسی جمع می کنیم.

6-2برخی از اصلاحات سرمایه گذاری:
1-6-2 نهاد های مالی: منظور از نهاد های مالی فعال در بازار اوراق بهادار اندکه از آن جمله می توان به کار گزاران، معامله گران، بازار گردان مشاوران سرمایه گذاری، شرکت های پردازش اطلاعات مالی، شرکت های تامین سرمایه ، صندوق های باز نشستگی اشاره کرد (شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس،1388،ص1372).
2-6-2بازده بدون ریسک73: عبارتند از، متوسط نرخ بازدهی است که سرمایه گذاران بدون تحمل ریسک انتظار کسب آن را دارند. اوراق بها داری را که دارای هیچ گونه ریسک سیستماتیک نمی باشد، اوراق بهادار بدون ریسک می نامند. ضریب بتای این گونه اوراق صفر است. بهترین نمونه اوراق بهادار بدون ریسک، اوراق خزانه هستند (نوو،1383 ،195).
3-6-2ریسک74:عبارت است از میزان اختلاف بازده واقعی یک سرمایه گذاری از بازده مورد انتظار آن (تهرانی و نوربخش ،1384 ،ص16)75.
بر اساس یک طبقه بندی کل ریسک به دو جزء ریسک قابل کنترل(ریسک غیر سیستماتیک)و ریسک غیر قابل رکنترل(ریسک سیستماتیک)تقسیم بندی می شود.
4-6-2ریسک غیر سیستماتیک76: آن قسمت از تغییر پذیری در بازده ی کلی اوراق بهادار را که به تغییر پذیری کلی بازار بستگی ندارد ریسک غیر سیستماتیک می گویند. این نوع ریسک منحصر به اوراق بهادار خاصی است و به عواملی چون ریسک تجاری، مالی، ریسک نقدینگی بستگی دارد.
5-6-2ریسک سیستماتیک:77که زاییده ی تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیطی بازار سرمایه است، غیر قابل کنترل بوده، برای هر سهم مختلف روندی تقریبا یکسان وجود دارد.
6-6-2فاکتوربتا78: نزدیکی نوسان نرخ بازده یک فقره اوراق بهادار را در مقایسه با نرخهای بازده کلیه اوراق بهادار موجود در بازاررا اندازه گیری می کند ( شباهنگ،1385 ،ص16)8.
7-6-2ریسک بازار:ریسک بازار عبارت است از تغییر در بازده که ناشی از نوسانات کلی بازار است.همه اوراق بهادار در معرض ریسک بازار قراردارند. ریسک بازار می تواند ناشی از عوامل متعددی از قبیل رکود،جنگ،تغییرات ساختاری در اقتصاد وتغییر در ترجیحات مشتریان باشد ( جونز، 1384 ،ص11)9.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منابع پایان نامه درمورد زیر، دمش، ضریب

8-6-2مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای79: یکی از کارآمد ترین روش های برآورد بازده مورد نیاز است و این مدل، ارتباط بین ریسک و بازده دارایی ها را در ارتباط با بازده بازار تبیین می کند. با استفاده از مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای نرخ بازده سهام عادی که به نوعی هزینه تامین مالی از طریق انتشار سهام عادی برای بنگاه تلقی می گردد، محاسبه می شود (نیکو مرام و دیگران،1385،ص352،353)80.
با استفاده از الگوی قیمت گذاری دارایی سرمایه ای می توان پیش بینی کرد که با توجه به نمودار بازده مورد انتظار وانحراف معیار پرتفوی هایی راکه همه سرمایه گذاران نگهداری می کنند کارا میباشند ( هاگن ،2006،ص379)81.
9-6-2نظریه بازار کارا82 :سرمایه گذاران قیمت سهام رابراساس جریانات نقدی مورد انتظار حاصل از سهام وریسک ان تعیین می کنند .سرمایه گذارانی که منطقی عمل می کنند،باید از اطلاعاتی که در دسترس دارند درتعیین وضعیت شرکت وقیمت سهام ان استفاده کنند. بازارکارا بازاری راگویند که در آن تمامی اطلاعات بلافاصله وبطور کامل در قیمت سهام منعکس می شوند. مفهوم بازار کارا بر این فرض استوار است که سرمایه گذاران در تصمیمات خرید وفروش خود تمامی اطلاعات مربوط را در قیمت سهام لحاظ کرده اند .یعنی قیمت سهام شامل تمامی اطلاعات گذشته و فعلی است .بعلاوه اطلاعاتی که که ازنظر منطقی استنباط شده نیز د ر قیمت سهام لحاظ شده است.
مفهوم بازار کارا به این معنی است که اطلاعات به محض اشکارشدن سریعا برقیمت ها تاثیر میگذارد .درایالات متحده که بااستفاده ازتجهزات ارتباطات الکترونیکی ،اطلاعات به محض وقوع سریعا ویا به صورت همزمان درمیان کارگذاران وموسسات سرمایه گذاری پخش میشود .طبق فرض بازارکارا،تغییرات قیمت ناشی از اطلاعات موجود است.
میتوان گفت زمانی یک بازار کارا بوجود خواهد آمد که:
1-حضور تعداد زیادی سرمایه گذار منطقی که به دنبال حداکثر کردن سود خود میباشند وبه طور فعال ازطریق تجزیه وتحلیل ،ارزشیابی ومعامله ی سهام دربازار مشارکت دارند،وآنها به تنهایی نمی توانند بر قیمت سهام تاثیر گذار باشند .
2-دریافت اطلاعات بدون هزینه است وبلافاصله به طور وسیعی دراختیار همگان قرارمی گیرد.
3-اطلاعات به صورت تصادفی بوجود می آید و مستقل ازاعلان سایراطلاعات می باشد.
4-سرمایه گذاران درقبال ارائه اطلاعات جدیدبلافاصله عکس العمل نشان میدهند ،که این باعث تغییر قیمت سهام می شود.
10-6-2اشکال مختلف بازار کارا:اشکال مختلف بازار کارا به سه صورت میباشد.
1-10-6-2شکل قوی بازار کارا83 :شکل قوی بازار کارا بیان می کند که اطلاعات اعم از عمومی وغیر عمومی بلافاصله برقیمت های سهام اثر می گذارند.
دراین صورت هیچ یک از سرمایه گذاران اطلاعاتی ندارند که باعث شود به طور ثابت بازده بیشتری نسبت به دیگر سرمایه گذاران به دست آورد. یکی مطالعاتی که دراین رابطه صورت گرفت توسط مایکل جنسن بود که براساس 115صندوق مشترک سرمایه گذاری درسالهای 1945تا1964صورت گرفت که نشان داد نقش مدیریت به علت کارایی قوی بازار ناچیزاست ومدیران حرفه ای پرتفوها نمی توانند به طوردائم به عملکرد عالی دست یابند.
2-10-6-2شکل نیمه قوی بازار کارا 84: سطح خیلی متداول کارایی بازار کهنه تنها شامل اطلاعات موجود قیمتی است، بلکه شامل تمام اطلاعات شناخته شده ودردسترس مانند اطلاعات مربوط به درآمد ، تغییرات و محصولات جدید، مشکلات تامین مالی، اعلان تجزیه سهام، سودتقسیمی وتغییرات مربوط به حسابداری است.
بازارکارای نیمه قوی شامل سرمایه گذارانی است که از اطلاعات مننتشره جدید استفاده نمی کنند، وانتظار دارند با توجه به متوسط ریسک بازده بیشتری بدست آورند .اگرتعدیل قیمت سهام درمقابل برخی اطلاعات منتشره با تاخیر انجام شود وسرمایه گذاران بتوانند با استفاده از آن به بازده بیشتری برسند به این بازار، بازار با کارایی نیمه قوی گویند .
3-10-6-2شکل ضعیف بازارکارا: یکی ازمتداولترین نوع اطلاعات درارزیابی ارزش اوراق بهادار ،داده هاو اطلاعات مربوط به بازار است .برخی اطلاعات موجود مربوط به دوره های قبل بوده وتاثیر انها در قیمتهای اوراق بهادار منعکس شده است وتاثیری درپیش بینی تغییرات آتی قیمت ها نداردوبه همین دلیل از ارزش کمتری برخوردارند .این نوع اطلاعات که تاثیر کمتری برروی قیمت سهام دارند شکل ضعیف بازار کارا را نشان میدهد درصورتی که شکل ضعیف فرضیه بازارکارا صادق باشد باید گفت که تغییرات گذشته قیمت باید رابطه ای باتغییرات آتی قیمت نداشته باشد.
به عبارت دیگر ،تغییرات قیمت سهام در طول زمان باید مستقل ویا تقریبا این گونه باشد (تهرانی و نوربخش ،1384،ص307)85.

7-2شاخص میانگین متحرک

دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید