«اِیچ.جکسِن بروان»، نویسنده ی شهیر آمریکایی می گه: «نگید که وقت کافی ندارین. شما دقیقا همون تعداد ساعاتی رو در روز در اختیار دارین که هِلن کلِر، لویی پاستور، میکل آنژ، مادر ترِزا، لئوناردو داوینچی، توماس جِفِرسِن و آلبرت انیشتین داشتن.»

همه ما آرزو می کنیم که کاش زمان بیشتری در روز داشتیم. وقتی روز به پایان می رسه و نگاهی به چیزی که انجام دادیم میندازیم، بیشتر از خودمون می پرسیم که اون همه ساعت کجا رفتند. همه ما همیشه کم و بیش بحران زمان داریم. مثلا می گیم: «زمان کافی در روزم ندارم» یا «نمی دونم از کجا باید وقت پیدا کنم تا این همه کار رو انجام دهم» یا «هیچ وقت واسه خودم وقت ندارم». اگه شمام مثل بیشتر مردم دنیا هستین، پس مدیریت زمان یکی از مسائل مهم زندگی تونه. اگه ادامه این مطلب رو بخونین، به احتمال زیاد می تونین نکاتی واسه مدیریت بهتر زمان تون یاد بگیرین. پس بیایید ببینیم چیجوری زمان رو مدیریت کنیم.

احتمالش زیاده که در بُرهه ای از زمان در زندگی تون، یک دروه ی مدیریت زمان کذرونده باشین، کتابایی در این مورد خونده باشین و واسه سامان دهی، اولویت بندی و برنامه ریزی روز تون از یک برنامه ریز الکترونیکی یا کاغذی استفاده کرده باشین. ممکنه بپرسید: «با این همه علم و اینجور گَجِتایی، به چه دلیل هنوزم احساس می کنم که نمی تونم به همه کارام برسم؟»

چیجوری زمان رو مدیریت کنیم؟  آموزشی

پاسخش ساده س!. هر چیزی که تا حالا درباره مدیریت زمان یاد گرفتین، وقت تلف کردنه، چون اصلا به دردتون نمی خورَد.

پیش از اینکه شروع به مدیریت زمان کنین، باید یاد بگیرین که زمان چیه. واژه نامها زمان رو به شکل «نقطه یا بازه ای که در اون چیزی اتفاق میفته» تعریف می کنن. به عبارت ساده تر، زمان، هنگام رخ دادن رویدادهاه.

دو نوع زمان هست: زمان ساعتی و زمان واقعی. در زمان ساعتی، در هر دقیقه ۶۰ ثانیه، در هر ساعت ۶۰ دقیقه، در هر روز ۲۴ ساعت و در هر سال ۳۶۵ روز هست و همه زمانا به طور برابر میگذرن. هنگامی که فردی ۵۰ ساله می شه، دقیقا ۵۰ سال سن داره، نه کم تر و نه بیش تر.

در زمان واقعی، همه زمانا نسبی هستن. زمان بسته به اینکه شما چیکار می کنین، کُندتر و تُندتر خواهد گذشت. دو ساعت در اداره وسائط نقلیه ممکنه به نظر ۱۲ سال بیاد. در عین حال بچه ۱۲ ساله مون انگار همین دو ساعت پیش به دنیا اومده.

چیجوری زمان رو مدیریت کنیم؟  آموزشی

حالا کدوم یک از این زمانا دنیایی رو که واقعا در اون زندگی می کنیم، توضیح می کنه؟ زمان واقعی یا زمان ساعتی؟

دلیل اینکه گجتا و سیستمای مدیریت زمان به درد نمی خورند اینه که این سیستما واسه مدیریت زمان ساعتی طراحی شدن. زمان ساعتی، نامربوط و غیرضروریه. چون شما در زمانِ ساعتی زندگی نمی کنین و حتی بهش دسترسی هم ندارین. شما در زمان واقعی زندگی می کنین. دنیایی که در اون هنگامی که در حال خوش گذراندن هستین، زمان پرواز می کنه و وقتی دارین مالیات تون رو پرداخت می کنین، اصلا تکون نمی خورد.

خبر خوب اینکه زمان واقعی مفهومی روانیه و تو ذهن شما هست. یعنی شما اونو به وجود میارید و هر چیزی که خودتون بسازین، می تونین مدیریتش کنین. حالا زمان اون رسیده که همه جملات خودتخریب گر و خودمحدودکننده رو مثل «وقت کافی ندارم» یا «امروز وقت مناسبی واسه شروع کار تازه یا مدیریت بهتر کار فعلی ام نیس» رو کنار بذارین.

تنها سه راه واسه گذراندن وقت هست: اندیشیدن، گفت وگو کردن و اقدام کردن. جدا از نوع کسب وکاری که دارین، کار شما از ترکیب این سه مورد تشکیل شده.

به عنوان یک کارآفرین، ممکنه بقیه مرتبا شما رو متوقف کنن یا به راه دیگری بکشونن. با اینکه نمی تونین همه تعلیقا و توقفا و حواس پرتیا رو حذف کنین، خودتون در این باره تصمیم می گیرین که چقدر زمان صرف اونا کنین و چقدر زمان صرف اندیشه ها و گفت وگوها و اقدامات تون کنین تا به موفقیت برسین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری سرمایه گذاری کنیم؟ 

روشای زیر رو تمرین کنین تا بر زمان مسلط شید

۱. یک دفتر برنامه ریزی داشته باشین و اندیشه ها، گفت وگوها و فعالیتای تون رو به مدت یک هفته ثبت کنین. این به شما کمک می کنه تا فهمیده باشین که چقدر کار می تونین طی یک بازه ی یک روزه انجام بدین و لحظه های مهم شما چه جوری میگذرن و کجا می رن. در این صورت می فهمید که چقدر زمان صرف کارای نتیجه بخش می کنین و چقدر زمان واسه افکار و گفت وگوها و اقدامات به دردنخور تلف می کنین.

چیجوری زمان رو مدیریت کنیم؟  آموزشی

۲. اگه می خواید واقعا بدونین که چیجوری زمان رو مدیریت کنیم، کافیه که واسه هر فعالیت یا مکالمه ای که واسه موفقیت تون مهمه، زمان مناسب اختصاص بدین. فهرست «کارای قابل انجام» بلند و بلندتر میشه تا زمانی که دیگر نمی شه هیچ کاری براش کرد. داشتن یک دفترچه قرار ملاقات بسیار خوبه. قرارهای تون رو با خودتون برنامه ریزی کنین و بازه های زمانی ای واسه اندیشه ها، مکالمات و کارایی که اولویت بالایی دارن، خالی کنین. زمان شروع و پایان اونا رو برنامه ریزی کنین. واسه حفظ این قرارها نظم داشته باشین.

۳. دستِ کم ۵۰ درصد زمان تون رو که صرف اندیشه ها، مکالمها و کارایی کنین که بیشترین نتیجه رو واسه تون دارن.

۴. واسه توقفا و تعلیقا زمان بذارین. زمانایی رو به این اختصاص بدین که از کاری که در حال انجامش هستین، دور شید. مثلا، مفهومی به عنوان «زمانی واسه همکاران» تو ذهن داشته باشین. «زمانی واسه همکاران» راه دیگری واسه نامیدن «توقفای برنامه ریزی شده» نیس؟

چیجوری زمان رو مدیریت کنیم؟  آموزشی

۵. نیم ساعت ی ساده هر روز رو به برنامه ریزی کل روز اختصاص بدین. تا زمانی که برنامه زمانی تون رو تکمیل نکردین، روزتون رو شروع نکنین. مهم ترین زمان هر روز وقتیه که برنامه زمانی رو برنامه ریزی می کنین.

۶. ۵ دقیقه پیش از هر تماس تلفنی یا هر فعالیتی به این فکر کنین که می خواید چه نتیجه ای به دست بیارین. این کار کمک می کنه تا پیش از شروع کار بدونین که موفقیت چه شکلیه. این کار سرعت گذر زمان رو یواش تر می کنه. پس از هر فعالیت یا هر تماس تلفنی ۵ دقیقه صرف این کنین که مشخص کنین نتیجه دلخواه تون رو به دست آورده اید یا نه. اگه نه، چی رو فراموش کردین؟ در تماس یا فعالیت بعدی اونو چه جوری تغییر میدید؟

۷. می خواید بدونین که چیجوری زمان رو مدیریت کنیم ؟ ساده س!، هنگامی که حتما باید کاری رو به پایان برسونین، یک علامت «لطفا مزاحم نشید» پشت در دفترتان بذارین.

چیجوری زمان رو مدیریت کنیم؟  آموزشی

۸. تمرین کنین که تنها به خاطر این که تلفن زنگ می زنه و تنها به خاطر این که ایمیلا از راه می رسن، جواب اونا رو ندین. پیام رسانا رو قطع کنین. فورا به خواستهای بقیه توجه نکنین، مگه اینکه واسه کسب وکارتان خیلی لازم باشه که یک واکنش یا جواب انسانی فوری به قضیه بدین. عوضش، زمانی رو واسه جواب دادن به ایمیلا و تلفن زدن به تماسای از دست رفته کنار بذارین.

۹. در آخر واسه اینکه بدونین که چیجوری زمان رو مدیریت کنیم، بهتره بقیه حواس پرت کنا مثل فیس بوک و بقیه ی شبکه های اجتماعی رو کنار بذارین، مگه اینکه این رسانه های اجتماعی ابزارهایی واسه بهبود کسب وکارتان باشن.

چیجوری زمان رو مدیریت کنیم؟  آموزشی

۱۰. به یاد داشته باشین که به انجام رساندن همه کارا غیرممکنه. به خاطر داشته باشین که احتمال این هست که ۲۰ درصد اندیشه ها، گفت وگوها و اقدامات تون، ۸۰ درصدِ نتایج دلخواه تون رو بسازند.

منبع : entrepreneur.com



۱

دسته‌ها: آموزشی