هر بعضی وقتا صحبت از پیشرفت فردی و بهبود زندگی به شکلی بامعناتر می شه، همه ما حرفای بسیاری واسه گفتن داریم. در این مواقع ما ماشینای نصیحت پراکنی میشیم و به شکلی روشنفکرانه ایده های جورواجور خود رو درباره زندگی و… به دور پرتاب می کنیم، اما واقعیت چیه و کدوم یک از این دُر و گوهرهای پخش شده به شکل کاربردی و واقعی در زندگی و تغییر عادتای روزانه خودمون قابل اجرا هستن. مثلا اگه کتاب یا مقاله ای در انگیزه دادن به مخاطب خود درست عمل نمی کنه یا جایی از کار نویسنده در پروراندن مطلب می لنگد، پس بهتره سراغ هر نوشته و مطلبی که میریم اول از خود بپرسیم، این کتاب یا مقاله به پیشرفت فردی و بهبود عادتای روزانه من کمکی می کنه یا نه (هر نوشته ای تنها ۵-۱ درصد می تونه روی مخاطب خود اثر بزاره، پس با مطالعه بیشتر میشه تعداد بیشتری از این تغییرات رو به زندگی مون اضافه کنیم؛ تغییراتی پایدارتر در جهت بهره وری و رضایت از زندگی). امیدواریم این مقاله کمه کم ۱ درصد به بهبودی زندگی شما کمک کنه.

 

چیزی که خوبه رو جذب کنین، چیزای بیهوده رو رد کنین و چیزی که رو مختص شماس از اون خود کنین

– بروس لی

 

 

۱. وقت بیشتری رو به خوندن کتابا و مقالاتی درباره تغییرات مثبت در زندگی اختصاص بدین

چیجوری زندگی با معناتری داشته باشیم؟ آموزشی

شما می تونین ساعتای طولانی کتابای تاریخی بخونین یا مطالبی درباره روان شناسی، تغییر عادت، مدیریت زمان، سلامت، معنویت و چیزای دیگه ای به جز اینا رو واسه مطالعه انتخاب کنین. انتخاب با شماس، اما فراموش نکنین که برخلاف اهمیت درسای زیادی که از مطالعه تاریخ کسب می کنیم، میزان دانشی که از بقیه زمینه های مطالعاتی به دست میاریم بسیار بیشتر هستش و روند تاثیرگذاری اونا بر زندگی روزانه افزون تره. تغییرِ رفتار نتیجه مهمی از مطالعه مؤثره، پس تصمیم با شماس که با خوندن مطالب علم افزایی چون تغییر عادت و روان شناسی طوری زندگی کنین که در تاریخ ثبت شه یا فقط به خوندن تاریخ گذشتگان براتون کافیه. مثلا اگه بدونیم چه عادتای روزانه ای ایجاد و خوی ما رو بهتر می کنه و بعد اونا رو در زندگی به کار ببندیم، طبیعیه که فرد خوشحال تری میشیم یا اگه بدونیم که مصرف کدوم غذاها با سوخت و ساز بدن ما سازگارتره، فعالیتای بدنی مون بهبود پیدا می کنن و این داستان در همه زمینه ها ادامه داره.

فرض کنین با اضافه شدن علم شما درباره حقایق الهی چقدر ساده تر از مشکلات کوچیک و بی ارزش گذر می کنین، پس به جای خوندن سرسری صفحات سایتا و اخبار روزنامه ها بهتره با انتخابی هدفمند و دقیق به سراغ مطالب آموزنده در مورد پیشرفت فردی بریم و نوشته هایی رو که واسه مون جالب تر و جذاب تر هستن، انتخاب و مطالعه کنیم.

پیشنهاد کاربردی: موضوعاتی رو که واسه تون جالب تر و علم شما در اونا کمتره، هدفمند و با برنامه انتخاب کنین، مثلا اگه در مدیریت زمان مشکل دارین، کتابا و مقالاتی در این مورد پیدا کنین و بخونین.

علم تنها یک نیروی بالقوهه و وقتی به قدرت واقعی تبدیل می شه که طبق برنامه های اجرایی دقیق به یک هدف قطعی و مشخص برسه.»

– ناپلئون هیل

 

 

اگه ارزش پنهون ی علمِ کسب شده در طول یک هفته، ۱ درصد باشه، این عدد در طول یک سال به ۵۲ درصد خواهد رسید.

۲. تلفن تون رو یک روز در هفته خاموش کنین

چیجوری زندگی با معناتری داشته باشیم؟ آموزشی

بهتره هر شب تلفن تون رو روی حالت پرواز بذارین و اونو از رختخواب دور نگه دارین. صبح که از خواب بیدار میشید با انبوهی از پیامای نخونده روبه رو میشید. مطمئنا همه از دیدن اینجور پیامایی خوشحال می شن، به ویژه اگه فرد خیلی فعالی در شبکه های مجازی و ارتباطی نباشید. درسته که دیدن پیامای جدید، با پر کردن مخزن دوپامین مغز، ما رو خوشحال می کنه، اما باید قبول کنیم استفاده از تلفن فقط واسه تماسای لازم، در صرفه جویی زمان بسیار به درد بخور هستش و وقت کافی واسه فعالیتای مختلفی چون مدیتیشن، نرمش، مطالعه و… در اختیار می ذاره.

خودتون قضاوت کنین ورزش و مطالعه بهتره یا روبرو شدن دقیقه به دقیقه با پیامای مختلفی که از شبکه های اجتماعی و… دریافت می کنین. بهتره در استفاده از تلفنای هوشمند گزینشی عمل کنین.

پیشنهاد کاربردی: گوشیِ هوشمندِ عزیزتر از جون تون رو کمه کم یک روز در هفته کنار بذارین.

دانای ناشناسی:

زندگی چیزیه که وقتی مشغول سروکله زدن با تلفن هوشمند خود هستین، رخ می ده.

 

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری سالم زندگی کنیم؟ 

۳. برنامه غدایی مشخص و از پیش تعیین شده ای واسه خود تنظیم کنین

چیجوری زندگی با معناتری داشته باشیم؟ آموزشی

ما روزانه تصمیمای کوچیک و بزرگ زیادی می گیریم، اما یکی از این تصمیما از همه رقابت برانگیز تره؛ همون سوال تاریخی که باعث می شه مادران عزیز، افراد خونواده رو هر شب واسه برنامه ریزی غذای فردا مورد بازجویی بذارن. بله، فردا چی بخوریم؟

چیجوری زندگی با معناتری داشته باشیم؟ آموزشی
چیجوری زندگی با معناتری داشته باشیم؟ آموزشی

رفع این مشکل و نگرانی بسیار ساده س!. با نوشتن یک برنامه غذایی می تونین سلولای خاکستری رو از فکر کردن و سعی واسه جواب گویی راحت کنین. برنامه غذایی مشخص صبحانه و ناهار در صرفه جویی وقت هم به شما کمک می کنه. برنامه ای از پیش تعیین شده شاید کمی خسته کننده به نظر برسه پس باید در نوشتن اون سلیقه و تنوع به خرج بدین و اصلا نگران نباشید، شما در حال تهیه یک حکم ازلی و ابدی نیستین و هر چند وقت یک بار می تونین اونو تغییر بدین.

پیشنهاد کاربردی: غذاهای سالم و مورد علاقه خود رو پیدا کنین و با اونا یک برنامه جذاب غذایی واسه خود بنویسین.

برنامه ریزی از نظر ذهنی انرژی بخشه و بدرفتاری و احوال بد رو از بین می بره.

– میسون کوری

 

 

۴. هر روز (شنبه تا پنج شنبه) دو کار جالب و اصلاح کننده رو در برنامه عصر یا شب خود بذارین

چیجوری زندگی با معناتری داشته باشیم؟ آموزشی

اگه فقط در کار کردن غرق شیم و حتی لبخند زدن رو از یاد ببرم، روزبه روز جدی تر و اخمو تر میشیم. با برنامه ریزی روزانه واسه انجام کارای جالب و مورد علاقه تون واقعا واسه خود دلخوشیای کوچیکی می سازیم که هر قدر هم روزمون بد و سخت بگذره به ما امید و شادی میدن. منظور از کار اصلاح کننده و جالب، حرکات محیرالعقول مثل سقوط آزاد از هواپیما یا غواصی در اعماق اقیانوس آروم نیس، بلکه منظور دلخوشیای کوچیکی چون بازی با حیوان خونگی، تماشای برنامه موردعلاقه یا دیدارِ صمیمی. حالا انتخاب شما هر چی باشه مهم اینه که هدف اصلاح کننده برنامه ریزی شده ای واسه خود می سازید؛ لذتی که باعث می شه راحت تر بخوابیم و خوش ایجاد تر بشیم و انگیزه بیشتری در طول روز داشته باشیم. با دلخوشیای کوچیک، سرزندگی رو به عادتی روزانه واسه زندگی با معناتر تبدیل کنین.

پیشنهاد کاربردی: سعی کنین به دلخوشیای کوچیک تون کمی دیوانگیِ کنترل شده اضافه کنین تا بیشتر خوش بگذرونین.

یک ضرب المثل معروف فرنگی می گه:

اگه زیادی کار کنی و تفریحی نداشته باشی، هم خسته می شی و هم خسته کننده.

 

 

۵. نگرانیا و اشتباهات تون رو روی برگه ی کوچیکی یادداشت کنین

چیجوری زندگی با معناتری داشته باشیم؟ آموزشی

همه ما معمولا خود رو به خاطر اشتباهات کوچیکی که در طول روز انجام دهنده میشیم سرزنش می کنیم. بعضی وقتا شدت این سرزنشا خیلی زیاد و خنده داره. خودمون رو به گوشه رینگ پرتاب می کنیم و باقدرت هر چه تموم، بی رحمانه سعی در تسلیم کردن خود داریم. اگه این روند ادامه پیدا کنه، روزبه روز بیشتر احساس نارضایتی و ناامیدی می کنیم. اینجور پوچی و سیاهی زمانی گریبان گیر زندگی ما می شه که ایده آل گرا باشیم. نباید اجازه بدین موضوعات پوچ، نگرانیا یا اشتباهات ما رو عصبانی کنن یا خودمونی تر بگیم حال ما رو بگیره.

لازم نیس در طول یک روز همه کارای شما عالی و فوق العاده باشه، در حالی که اگه به دنبال بالاتر رفتن از استانداردها به طرف ایده آل ترینا باشیم طبیعیه که ناامید و افسرده میشیم.

میشه یادداشتی تهیه کرد و در اون اشتباهات و نگرانیا رو نوشت و با نوشته شده کردن این دل مشغولیای منفی، افکار بد رو از خود دور کرد. وقتی یک اشتباه یا نگرانی رو نوشته شده می کنیم، حجم خیلی از درگیریای ذهنی نامرتب و افسارگسیخته ی ذهنی رو از اتاق فرمون بدن یا همون مغز دور می کنیم و بیرون می ریزیم.

پیشنهاد کاربردی: افکار منفی رو با نوشتن از خود دور سازید. دفترچه کوچیکی تهیه کنین و از نگرانیای خود بنویسین.

تخلیه و جدا احساسات جور واجور به ویژه احساسات منفی ما رو از خودخوری و سرزنش دور می کنه.

– کارلا هلبرت

 

 

این ۵ پیشنهاد ِ منحصر به فرد زندگی تون رو بامعناتر و شما رو قوی تر می کنه. کدوم یک از این پیشنهادا با شما سازگاره؟ انتخاب کنین و تغییر رو در خود احساس کنین.

منبع : pickthebrain.com

 


دسته‌ها: آموزشی