اینکه فروشنده یا مهندس خوبی باشین، واسه اینکه رهبر موثری هم باشین کافی نیس. یک رهبر سنتی، بازم از روشای قدیمی واسه انجام کارا استفاده می کنه. روشایی که باعث می شن نیروی کاری، که الان از هر زمان دیگری در گذشته مستعدتر، جور واجور تر و چندنسلیه، واسه درگیر شدن با کار دچار مشکل شن. در محیط کاری کوتاه مدت، سریع و با منابع محدود امروزی، رسیدن به نتایج مطلوب تر- در حالی که افراد احساس با ارزشی و محترم بودن داشته باشن- نیازمند اعتماد بیشتر بین کارکنان و قصدای شون، شفافیت در ارتباطات و ملزومات و همکاریای بین بخشیه.

کارمندان دوست دارن محل کارشون روحی بیدار، پویا و زنده داشته باشه. اونا از بهونه تراشی خسته ان و می خوان که بقیه درباره احساسات شون و چیزی که می خوان صادق باشن. همه از سیاستای محل کار و مسابقهای شرکتی به ستوه اومدند و آماده هستن که دوباره از محل کار خود لذت ببرن. الان، کارکنان می خوان در محیط کاری به رقابت کشیده شن، تشویق شن تا سعی و خطا کنن و احساس مهم بودن داشته باشن.

چیجوری سبک مدیریت و محیط کارمون رو جذاب تر کنی آموزشی

در یک همایش از مدیری خواسته شد تا چند کلمه ای درباره تجربه رهبری خود در سازمان صحبت کنه. اون اول حرفهای «درست» رو زد (یعنی دقیقاً چیزایی که کسی نمی خواست ). بعد یهو همه رو با بیان اینکه از «کمبود قدرت رهبری» خود ناراضیه متعجب کرد. اون گفت که می دونه افرادش از روش ، سبک و راه و روش رهبری سازمان راضی نیستن اما از اینکه نه در این باره چیزی می گه و نه کاری می کنه ناراحته. در آخر از معنی «رهبری شجاعانه» صحبت کرد و اینکه امروز احتیاج بهش از هر زمان دیگری بیشتره.

واسه اونکه در محیط کاری قرن بیست و یکم رهبری موثر باشین باید کاری کنین که سبک مدیریت و محل کارتون هیجان انگیز باشه. هدفی که واسه رسیدن بهش می تونین از شش روش استفاده کنین. با در پیش گرفتن این روش ها کم کم در سازمان، به عنوان یک مدیر پردل و جرات، اعتماد و احترام کارکنان رو هم به دست میارید.

۱. به افراد اجازه اشتباه بدین؛ اونا رو تشویق کنین تا ایده هاشون رو آزمایش کنن

چیجوری سبک مدیریت و محیط کارمون رو جذاب تر کنی آموزشی

افرادتان رو طوری توانا کنین که حالتی کارآفرین پیدا کرده و ایده ها و ایده آلای شون رو به آزمایش بذارن. کارکنان تون رو تشویق کنین با کشف بهترین جایگاه خود در داخل تیم و در سازمان بهترینِ خود باشن. فکر نکنین که همیشه باید در رأس امور باشین. رهبری موثر لازمه تفویض اختیاره؛ یعنی توانایی اعتماد به خود واسه آزاد کردن و اجازه دادن به بقیه که بدون تکیه به شما واسه خود جایگاهی دست و پا کنن. به کارکنان تون واسه ماجراجویی و کشف علاقه مندیای شون فضا بدین.

اخیرا، پژوهشی که به وسیله دیلویت (Deloitte) انجام شده نشون داده که تنها درگیر شدن کارکنان در کار کافی نیس. باید به کارمندان اجازه داد که نسبت به کارشون اشتیاق پیدا کنن و محدود به نقشا و مسئولیتای اصلی خود نباشن. کارمند پرانرژی همیشه به دنبال اینه که از راه رشد دراز مدت و پایدار بر کارش اثر بزاره. رهبران بزرگ اونایی هستن که به کارکنان شون اجازه میدن علاقه خود رو کشف کنن.

۲. تیمایی پایدار درست کنین؛ به اونا اجازه بدین که اندیشکده باشن

یکی از راه هایی که می تونین سبک مدیریت تون رو جذاب کنین، اینه که تیمایی پایدار درست کنین. تیمای بزرگ به رهبران بزرگ احتیاج دارن. الان باید مرزها در محل کار ورداشته شه، همه کارکنان به تفکر مشترک تشویق شن و همه اعضای تیم مسئول کمک به رسیدن به اهداف تیم باشن. دیگر زمان تکیه بر یکی دو ستاره گذشته. حالا دیگر رهبران باید نقش آسون کننده ی یک «اندیشکده» رو بازی کنن و خوشهایی از موضوعات هدفمند رو که در جهت اهداف خاص سازمان پیش می رن هدایت کنن. رهبران باید بر گفتگوها اثر بذارن اما نباید اونا رو کنترل کنن. در محیط کاری قرن بیست و یکم، مسئولیت اونا یافتن نقاط ارتباطی موجود بین خوشها و هدایت تمرکز و تفکره.

رهبران باید اجازه بدن که تشکیل تیما طبیعی تر باشه. یعنی، کمتر طبق معرفی و بیشتر به وسیله خود اعضای تیم اتفاق بیفته. اونا باید موثری هر عضو رو طبق سهمی که در اثر، گفتگو، تفکر و نتایج گروه داره اندازه گیری کنن.

در بازار کار امروز که به سرعت در تغییره، بهترین راه واسه درگیر کردن کارکنان در کار و کشف استعدادهای اونا اینه که به اونا احساس با ارزشی داده و طوری توانمندشان کنیم که به طبیعی ترین شکل ممکن فکر و عمل کنن و ابتکار به خرج دهند.

۳. ارتباطات تون رو بهبود بدین؛ هیچ رازی نداشته باشین

چیجوری سبک مدیریت و محیط کارمون رو جذاب تر کنی آموزشی

هیچوقت از بیان دیدگاه و اهداف خود دست نکشید. رهبری با مهارتای ارتباطی عالی باشین که از تموم روشای موجود واسه توضیح انتظارات خود استفاده کرده و تکلیف واحد یا سازمانش رو مشخص می کنه. هیچوقت مبهم صحبت نکنین وگرنه خطر از دست دادن اعتماد بقیه رو به جون خریده اید. رازی نداشته باشین.

الان محیط کاری شکننده تر شده و کارکنان می خوان بدونن در آخر در چه موردی جوابگو هستن و اینکه چه کاری رو می تونن یا نمی تونن بکنن. از چارچوب گذاشتن دور ارتباطات تون دست وردارین. انسانی قابل دسترس باشین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟

مثلا، یکی از رؤسایی که با من کار می کرد عادت داشت هر چند وقت یک بار، بدون اعلام قبلی کارکنان رو در سالن جمع کنه و جلسه ی سوال و پاسخی غیررسمی با اونا داشته باشه. هدف اون ایجاد رابطه و آگاهی رسانی در مورد نکات نا آرومی زا یا نگرانیایی بود که افراد نسبت به راه سازمان داشتن. من اونجا فهمیدم که افراد خیلی ساده فقط می خوان بدونن «چه خبر» است.

، با اینجور هدفی، خیلی راحت و سرعت می فهمید که کدوم یک از کارکنان می خواد در حل مشکلات کمک کنه و کدوم یک سنگ اندازی می کنه. یعنی، مسئولیت پذیرها، راحت طلبا و زالوها شناسایی می شن. بهترین نوع رابطه، رابطه دوطرفه ایه که در اون هر دو طرف جوابگو باشن.

۴. پشت عناوین مخفی نشید؛ خودتون باشین

یکی از راه هایی که می تونین سبک مدیریت تون رو جذاب کنین، اینه که خودتون باشین. موثری رهبری، چیزی بیشتر از اون چیزیه که یک «عنوان شغلی» به شما می ده. اثر اصلی رهبری زمانی معلوم می شه که از فردی که پشت این عنوان وایس تاده رونمایی کنین. الان کارکنان خیلی بیشتر از قبل کنجکاو هستن که شخصیت رئیس خود رو به عنوان یک فرد بشناسن.

چیجوری سبک مدیریت و محیط کارمون رو جذاب تر کنی آموزشی

مردم حالا به دنبال رئیسی هستن که بتونن با اون به عنوان یک فرد رابطه برقرار کرده و بهش احترام بذارن. نسبت به حقیقت وجودی خود صادق باشین. مخفی شدن پشت عنوان شغلی فقط توانایی شما رو در ایجاد رابطه با کارکنان محدود می کنن. به جای این کار، نیات واقعی خود رو به افراد نشون بدین.

در عین حال که اونقدر «خاکی» هستین که همه می تونن خیلی راحت به شما دسترسی داشته باشن، سعی کنین شخصیت مدیریتی تون اونقدر موثر و پویا باشه که هیچکی از محدوده خود تجاوز نکنه. اگه اجازه بدین خصوصیات دوست داشتنی و دسترسی پذیری تون پرورش پیدا کنه، مردم به شکلی طبیعی جذب شما می شن.

۵. کارا رو ساده کنین؛ محیط رو خوشحال نگه دارین

چیجوری سبک مدیریت و محیط کارمون رو جذاب تر کنی آموزشی

استانداردها و روشایی رو در پیش بگیرین که همه بتونن از اونا لذت ببرن، یاد بگیرن و از این رهگذر خود رو ارتقاء بدن. محیط کاری جدید دیگر محیطی نیس که در اون کار و کاسبی معرف فرد باشه، بلکه حالا افراد معرف کار و کاسبی هستن.

وقتی تازه کارم رو شروع کرده بودم استادم همیشه به من یادآوری می کرد که افراد واسه اونکه احساس اهمیت بیشتری بکنن کارا رو پیچیده می کنن. یعنی، رهبران از قصد کارا رو واسه بقیه سخت می کنن تا به نظر باهوش تر و تواناتر از همکاران شون به نظر برسن. اونا بیشتر وقتی احساس آسیب پذیری می کنن به دنبال رابطه می گردن. تا به حال رئیسی مثل این داشته اید یا اینجور کسی رو می شناسین؟

استادم می گفت که هرچه کارا رو ساده تر کنم، واسه مردم باورپذیرتر، قابل اعتمادتر و موثرتر هستم. شاید حالا فهمیده که به چه دلیل بیشتر رهبران احتیاج به شروعی دوباره دارن. اونا باید رویکردشان رو ساده و واسه کارکنان لذت بخش تر کنن، چون که این کار بهره وری، همکاری و امکان رسیدن به نتایج مطلوب رو بیشتر می کنه.

اگه از دور نگاه کنین می بینین که سادگی کم کم به قانون جدید جهان تبدیل می شه. محیطای کاری و تموم دنیا به سرعت در حال تغییر هستن و بسیار مهمه که پذیرای این مبانی جدید باشین که پایه فکر و عمل شمان. واسه موفقیت، باید اجناس و خدمات ابداعی جدید و پیشرفتای تکنولوژیک پشت اونا رو قبول کنین.

کاری کنین که کارکنان، به جای اونکه از شما بترسند، احساس کنن می تونن با شما و انتظاری که از اونا دارین رابطه برقرار کنن. کاری کنین صدای اونا شنیده شه. کار رو ساده و لذت بخش کنین و بعد به تماشای شکوفایی اونا بشینین.

۶. سازمان رو بیدار کنین؛ کاری کنین افراد هوشیار بمونن

چیجوری سبک مدیریت و محیط کارمون رو جذاب تر کنی آموزشی

یکی از راه هایی که می تونین سبک مدیریت تون رو جذاب کنین، اینه که روی فرهنگ سازمانی تون تمرکز کنین. با ایجاد فرهنگ سازمانی، پذیرش دیدگاه های جدید و هوشیار نگه داشتن افراد سازمان رو بیدار نگه دارین. امیدها و فرصتایی به سازمان تزریق کنین که می تونن امکانات بی نهایتی به وجود بیارن. هیچوقت نذارین کارکنان تون تن پرور شن. کاری کنین که مجبور شن از تواناییا و قوه ی تفکرشون استفاده کنن. محل کارتون رو به محیطی واسه رشد افراد تبدیل کنین.

به جای اونکه در ازای کار کارکنان تنها به اونا حقوق بدین، سعی کنین تا واسه شون فرصت به وجود بیارین. کاری کنین که افراد تمایل بیشتری به کمک داشته و احساس با ارزشی کنن. در عین حال، سطح خواستهای تون رو از کارکنان در حدی نگه دارین که دائم به رقابت کشیده شده و تشنه ی چیزای بیشتر باشن.

منبع : forbes.com


دسته‌ها: آموزشی