دقت کردین که بعضی وقتا چقدر صفای طولانی، ترافیکای آزاردهنده و انتظار واسه تعطیلات آخر هفته، آدم رو کلافه می کنه؟ وقتی در موقعیتایی قرار می گیریم که کنترلی بر اونا نداریم چقدر مضطرب میشیم و خیلی راحت خون مون به جوش میاد؟ در روبرو شدن با همه این اتفاقات می تونیم به خودمون استرس وارد کنیم یا اینکه خیلی ساده، فقط کمی بیشتر صبور باشیم. باید یاد بگیریم در اینجور موقعیتایی اضطراب مون رو کم و آرامش مون رو حفظ کنیم. با ما تا پایان این نوشته همراه باشین تا یاد بگیریم که چیجوری صبور باشیم.

چیجوری صبور باشیم؛ ۱۱ راهی که کمک می کنه خونسردی مون رو حفظ کنیم " آموزشی

 

۱. خودتون رو واسه شرایط نامساعد آماده کنین

بیشتر وقتا فکر می کنیم که باید همه چیز در زندگی مون بر وفق مراد باشه و در صورت رخ دادن کوچیک ترین اتفاقی که قرار باشه ما رو از دایره ی امنیت مون خارج کنه صبرمون رو از دست میدیم. جِین بولتون (Jane Bolton)، متخصص درمان شناسی ازدواج و خونواده، می گه واسه اینکه یاد بگیریم چیجوری صبور باشیم باید با هر شرایط نامساعدی، راحت برخورد کنیم:

چیجوری صبور باشیم؛ ۱۱ راهی که کمک می کنه خونسردی مون رو حفظ کنیم " آموزشی
چیجوری صبور باشیم؛ ۱۱ راهی که کمک می کنه خونسردی مون رو حفظ کنیم " آموزشی

«خیلی از ما باور داریم که آسایش، فقط شرایطیه که ما می تونیم تحمل کنیم. دوستی داشتم که ۲۵ سال پیش سعی می کرد عادت مخربی رو ترک کنه. اون به خودش یاد داده بود که شرایطش فقط راحت نیس اما قابل تحمل که هست. این باعث شد که عادتش رو ترک کنه و من هم نگاهی دوباره به الگوی پیشنهاد ای خودم داشته باشم.»

۲. یادتون باشه که زندگی همیشه این طور نخواد موند

ممکنه یک حادثه ی بد اتفاق بیفته، به نحوی که فکر کنین تا چند ساعت یا چند روز دیگر حتما دنیا به پایان می رسه! اضطراب و استرس در مورد موقعیتی که واسه تون پیش اومده چیزی رو حل نمی کنه چون در هر صورت شما به این مشکل گرفتار شدین. این مشکل، هر چقدر هم که سخت باشه، مثل بقیه ی اتفاقای خوب و بد زندگی تون تموم می شه. زندگی متوقف نمی شه و هم اونقدر راه خودشو خواهد رفت، پس همیشه با خودتون تکرار کنین، اینم بگذره!

۳. نفس عمیق بکشین

چیجوری صبور باشیم؛ ۱۱ راهی که کمک می کنه خونسردی مون رو حفظ کنیم " آموزشی

دفعه ی بعد که در یک موقعیت پُر از نگرانی و استرس زا قرار گرفتید و خواستین باعجله کاری بکنین، واسه یک دقیقه دست نگه دارین و عوضش این کارا رو بکنین:

  • پنج نفس عمیق بکشین (شکم تون باید با هر بازدم جلو بیاد)؛
  • تصور کنین که تموم اضطراب تون با هر بازدم از بدن تون خارج می شه؛
  • لبخند بزنین. اگه نمی تونین از ته دل بخندین اشکالی نداره، مصنوعی لبخند بزنین چون وقتی صورت تون می خندد نمی تونین غمگین بمونین.

هر چند ساعت یک بار، این کارا رو در خونه یا محل کارتون تکرار کنین. این تمرین کوچیک، ذهن و بدن تون رو آروم می کنه. اثرهای آرامش بخش این کار می تونه از عصبانیت و پرخاشایی که می تونن از ماندن در ترافیک یا دعوا روی یک

بحث ساده به وجود بیان جلوگیری کنه. همین کافیه!

هر کدوم از ما اسلحهایی مخفی داریم که می تونیم در زمان عصبانیت از اونا استفاده کنیم تا آرامش بگیریم. این موارد ممکنه عکس عزیزان مون، به یاد آوردن یک لبخند قشنگ از کسی که دوستش داریم، یک شعر یا ترانه ی قشنگ باشه. ترکیب ورزش و موسیقی آرامش بخش یا فقط سکوت و تنهایی هم ممکنه به شما کمک کنه. باید روشای جور واجور رو امتحان کنین تا رگ خواب تون، دست تون بیاد.

۴. اعضای بدن تون رو شل کنین

چیجوری صبور باشیم؛ ۱۱ راهی که کمک می کنه خونسردی مون رو حفظ کنیم " آموزشی

بعد از تمرینای تنفسی یک بررسی سریع در بدن تون بکنین تا ببینین کدوم عضو بدن تون گرفته یا منقبض شده و خلاصه اینکه در کدوم قسمت از بدن تون احساس ناراحتی می کنین؟ اون عضو بدن تون که زیر فشاره رو به آرامی لمس کنین یا ماساژ بدین تا عضلات تون شل شن. می تونین تصور کنین که در یک جای آرامش بخش و قشنگ هستین، مثل: ساحل، جکوزی یا جنگل.

۵. غذای تون رو آروم بجوید

اگه می خواید صبور باشین و وزن کم کنین غذای تون رو آهسته بجوید. اگه غذای تون رو خیلی سریع قورت بدین بیشتر از مقدار مورد نیازتون غذا می خورید و چاق میشید. آهسته غذا بخورین تا بتونین از مزه، بافت و بوی اون لذت ببرین. غذای تون رو آهسته بجوید و سعی کنین همه مواد تشکیل دهنده ی اونو حدس بزنین. آهسته جویدن غذا باعث کنترل میل شدید و کاذبی که موجب پُرخوری می شه هم میشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری ریاضی خود رو قوی کنیم؟ 

۶. از راه زندگی تون لذت ببرین

تمرکز روی هدف پایانی می تونه آدم رو خسته و کلافه کنه. هدف زندگی تون مهم و بی پرواست و زمان و صبر زیادی می خواد؟ این هدف بزرگ رو به چند هدف کوچیک تر که طبق اون هدف بزرگ هستن تقسیم کنین. در این صورت دلایل زیادی واسه تشویق خودتون دارین.

وقتی نتیجه مثبت کار و پیشرفت تون رو می ببینن یاد می گیرین که چه جوری صبور باشین، انگیزه تون رو حفظ کنین و بین سعی واسه رسیدن به اهداف تون به دنبال شادی هم بگردید.

۷. به اتفاقات آینده فکر کنین

دفعه ی بعد که دیدید دارین از دلهره دیوونه میشید، یک نفس عمیق بکشین و از خودتون بپرسید:

این قضیه هفته آینده، ماه آینده یا سال آینده واسه من مهمه؟

معمولا جواب این سؤالا منفیه. بیشتر اتفاقایی که امروز واسه تون اضطراب آور هستن، هفته بعد یا حتی چند روز بعد، دیگر نگران کننده نیستن. به خاطر مسائلی که نمی تونین کنترل شون کنین خودتون رو آزار ندین.

۸. از خودتون توقع بی مشکل بودن نداشته باشین

شما بی مشکل نیستین و اینم هیچ اشکالی نداره. هرکی ادعا کنه که کامله حتما دروغ می گه. اگه از خودتون یا هرکی دیگری توقع داشته باشی که بی مشکل باشه فقط خودتون رو مضطرب می کنین چون این کار غیرممکنه.

۹. هر روز صبر رو تمرین کنین

چیجوری صبور باشیم؛ ۱۱ راهی که کمک می کنه خونسردی مون رو حفظ کنیم " آموزشی

ممکنه به دست آوردن هر چیزی که اراده می کنیم در همون لحظه خیلی لذت بخش به نظر برسه اما جالبه بدونین محققان روان شناسی در تحقیقی به یک نتیجه مخالف رسیدن. با توجه به این تحقیق، صبر کردن واسه به دست آوردن چیزها لذت اونو بیشتر می کنه و بهترین کاری که می تونیم واسه صبور بودن بکنیم، تمرین کردنه. با انجام این کارای کوچیک می تونین هر روز صبر رو تمرین کنین و یاد بگیرین که چه جوری در روبرو شدن با موقعیتای پُر از دلهره، آروم باشین:

  • دفعه ی بعد که به مغازه مراجعه کردین، طولانی ترین صف رو انتخاب کنین؛
  • به پیاده روی طولانی در پارک یا جنگل برید؛
  • برنامه مورد علاقه تون رو ضبط و تا آخر هفته واسه تماشای اون صبر کنین.

کم کم یاد می گیرین که این کارا رو در موقعیتای دیگر هم تکرار کنین تا کم کم صبرتون زیاد شه.

۱۰. قدردان باشین

تشکر فواید زیادی داره. تحقیقات نشون داده که سپاس گزاری، ما رو خوشحال تر و خوش بخت تر می کنه و اضطراب مون هم کمتر می شه. با توجه به تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ در مجله علم روان شناسی منتشر شده، تشکر به ما در تمرین صبر هم کمک می کنه.

یی لی (Ye Li)، محقق و استادیار دانشگاه کالیفرنیا و مدرسه ی مدیریت کسب وکار ریورساید (Riverside)، به انجمن علوم روان شناختی می گه: «با نشون دادن توانایی احساس (سپاس گزاری) در تقویت توانایی «کنترل بر خود» و طراحی تعدادی تمرین خاص که به تقویت حس تشکر کمک می کنن امکان زیادی واسه کم شدن طیف خیلی از مریضیای اجتماعی مثل خریدهای یهویی و از روی وسوسه، پُرخوری و سیگار کشیدن هست.»

۱۱. به چیزی که شما رو به هول و ترس انداخته فکر کنین

بعضی وقتا اون قدر سرتون شلوغه و نگرانی داریم که تموم کارایی که باید بکنیم به مغزمون حمله می کنن. این افکار پشت سر هم، یکی یکی بین و ما اون قدر درگیرشان میشیم که هر چیزی که سر راه مون قرار بگیره رو نمی تونیم تحمل کنیم.

راب وایت (Rob White)، مربی انگیزشی و نویسنده ی وبلاگ هافینگتون پُست، نوشته: «ذهن ما همیشه در حال پرش از این فکر بهش فکر، از این کار بهش کار و از این نگرانی بهش نگرانیه. رابطه مون با هم کم شده و از هر طرفی هم یک گرفتاری پیش میاد. باید چند کار رو هم زمان بکنیم و همه اینا باعث می شن که همیشه عجله داشته باشیم.»

وایت نوشته که وقتی میلیونا فکر به مغزتون جمله می آوردن آگاهی و شناخت این فکرها می تونه خیلی به درد بخور باشه. فکرها یا کارایی که باید بکنین رو یادداشت کنین تا درک درستی از چیزایی که باعث می شن کاسه ی صبرتون لب ریز شه پیدا کنین. اون می گه: «این کارا می تونن به شما کمک کنن تا جنون پرش مغز و ارزش آروم شدن رو واسه خودتون روشن کنین.»

منبع : lifehack.org huffingtonpost.com

 


دسته‌ها: آموزشی